Skip to main content

Veredelingsbedrijf Anthura, gevestigd in Bleiswijk, is een wereldspeler op het gebied van duurzaamheid. Een prachtig familiebedrijf dat innovatief vooroploopt en tevens middenin de maatschappij staat. Kortom, een ware aanwinst voor Zuid-Holland. Genoeg reden voor VNO-NCW West directeur Kim Boersma, voorzitter VNO-NCW Oostland Gijs van der Helm en landelijk voorzitter Hans de Boer om een bezoek te brengen aan deze kleurrijke productielocatie. Zij gingen in gesprek met directeuren Marco van Herk en Mark van der Knaap over duurzaam ondernemen en de toegevoegde waarde van VNO-NCW.

Anthura is een expert in veredeling en productie van anthurium en orchidee, met een focus op innovatieve en duurzame productontwikkeling. Dag in dag uit worden ontwikkelingen en trends op het gebied van consumptie, productie, veredeling en techniek vertaald naar nieuwe rassen. De afgelopen jaren is er flink aan de weg getimmerd, zowel nationaal als internationaal. Het geheim? Focus aanbrengen. “Binnen Anthura leggen wij de focus op twee producten, anthurium en orchidee. Het focussen op deze producten en ons hierin te specialiseren, heeft ons gebracht tot waar we nu zijn; een expert in veredeling”, aldus Marco van Herk.

Innovatie als onderdeel van de bedrijfsvoering

Volgens Mark van der Knaap is focus aanbrengen niet het enige geheim dat Anthura zo succesvol heeft gemaakt. “Toen mijn vader het bedrijf overnam, heeft hij direct een systematische manier van werken geïntegreerd. Deze professionele insteek, de wil om alles goed te willen doen en voorop te willen lopen op de concurrent zit er vanaf het begin in. Daar plukken we nu de vruchten van.” Dit laatste, vooroplopen, blijkt ook wel uit de manier van werken binnen het veredelingsbedrijf. “Innovatie en duurzaamheid staan centraal in ons werken en denken. Zo worden nieuwe teelttechnieken ontwikkeld om tot de meest efficiënt mogelijke productie en afzet van orchideeën en anthurium te komen”, aldus Van der Knaap.

VNO-NCW West stimuleert duurzaamheid en innovatie binnen de regio. “Als je op deze gebieden stil blijft staan, dan doe je tegenwoordig niet meer mee. Anthura besteedt ontzettend veel aandacht aan innovatief en duurzaam ondernemen. Mede daarvoor is Anthura zo groot geworden”, geeft Gijs van der Helm aan.

Unique Selling Point

Dat duurzaamheid een steeds belangrijker onderdeel wordt van het Nederlandse bedrijfsleven, blijkt ook wel uit de transitie die het de afgelopen jaren heeft doorgemaakt. “Ik ben nu een dikke zes jaar voorzitter van VNO-NCW. In die zes jaar is duurzaamheid echt een heel groot ding geworden”, aldus De Boer. “Toen ik begon was duurzaamheid nog maar een klein onderdeel van onze bedrijfsvoering. Vandaag de dag zijn er steeds meer bedrijven die het verschil willen maken op dit gebied. Dat maakt het een Unique Selling Point voor het Nederlandse bedrijfsleven.”

Luisteren naar ondernemers

Het is taak aan VNO-NCW om duurzaamheid op de kaart te zetten, zowel landelijk als regionaal. Dit doet de vereniging door in gesprek te gaan met ondernemers. “We luisteren écht naar onze leden. Wat speelt er? Wat zijn de zorgen?”, zo begint Kim Boersma. “Door continu in gesprek te gaan met onze leden, kunnen we gemakkelijk achterhalen wat de belangen zijn van de ondernemers om deze vervolgens over de bühne te brengen op zowel regionaal als landelijk niveau. Zo zorgen we ervoor dat wet- en regelgeving wordt aangepast op duurzame innovaties, zodat deze zich kunnen ontwikkelen. Als je bijvoorbeeld afval als grondstof gaat gebruiken, kunnen de wat oudere afvalstoffenwetten in de weg staan.”

Kennisdeling

Belangen behartigen is lang niet het enige dat VNO-NCW West doet voor haar leden. “Ook kennisdeling vinden wij heel belangrijk. Wij brengen ondernemers met elkaar in contact zodat ze ervaringen met elkaar uitwisselen. Leden vertellen ons dat ze geïnspireerd raken door de verhalen van ondernemers en elkaar kunnen helpen als het even tegenzit in het bedrijf. Zeker in coronatijd werd deze toegevoegde waarde van onze vereniging gevoeld, aldus Kim Boersma.

Iets dat beaamd wordt vanuit Anthura. “Normaal gesproken werk je alleen samen met mensen die werkzaam zijn binnen hetzelfde vakgebied. Toch is het soms ook wel eens fijn om te sparren met ondernemers uit andere branches. Je kunt namelijk zeker zoveel leren van ondernemers buiten je sector als binnen je eigen sector. VNO-NCW West is hier het perfecte platform voor”, aldus Van Herk.

“In tijden van crisis is verbondenheid snel gevonden”, constateert Van der Knaap. “Dan zie je pas hoe belangrijk het is dat er verenigingen zijn die op zo’n moment zaken coördineren en structureren. VNO-NCW heeft daar een onwijs grote rol in gespeeld.”

‘De Kracht Van…’
Het bezoek van Hans de Boer, Kim Boersma en Gijs van der Helm aan Anthura valt onder de reeks ‘De Kracht Van….’. In ‘De Kracht van…’ gaat de vereniging in gesprek met haar leden over belangrijke thema’s zoals duurzaamheid en innovatie. Benieuwd naar de kracht van infrastructuur, de regio, samen, het netwerk en de vele andere thema’s? Ga naar www.de-kracht-van.nl en ontdek de kracht van VNO-NCW.

Foto: Iris Zwinkels